mandag 26. april 2010

Noen ord om været :)

Nå sitter jeg her og angrer på at jeg ikke hadde kamera med på jobb i dag, for da skulle jeg ha fanget været på film og postet det her. I dag har nemlig vinteren kommet fykende inn til oss her i Kåfjord igjen. Akkurat når mange av oss hadde tatt frem småsko, og pakket bort dunjakker og vintersko. Dette skjer hvert år, og hvert år lar vi oss overraske minst like mye som vi gjorde i fjor. Hvordan innvirker dette på småsamfunnssatsinga? Jeg tror nok ikke været har så mye å si, tvert i mot. Vi er vant til mye vær her i Nord-Troms, og lar oss ikke vippe av pinnen for stormer som Ask og Embla og Ruth og hva det enn måtte være. Nei, vi står han av. Vi som er født og oppvokst her i Nord-Troms får dette avslappete forholdet til været inn med morsmelka. Det ville blitt mange fridager iløpet av vinteren dersom vi skulle holdt oss inne for en snøbyge. Men for de som ikke er oppvokst her, og som ikke er vant til å la været leve sitt eget liv, de kan nok bli noe stresset når det fyker rundt ørene, bilen er snødd inn, veien så vidt brøytet og de VET det forventes at de når møtet tirsdagsmorgen kl ni (eller var det halv ti). Så, kan vi bruke været, og vårt forhold til vær til noe? Vi som jobber med reiseliv vet at mange gjester blir ekstra henrykt hvis de får oppleve litt røft vær. Og er det ikke sånn at kaffen smaker ekstra godt når man først kommer inn fra uværet? Jeg tror gjestene på Lyngen Fjordbuer og Lyngen Lodge nyter oppholdet i Nord-Troms godt selv om det kom snø og slaps i dag. Kanskje er ikke forholdene for topptur de beste i dag (det vet ikke jeg), men i så tilfelle kan de jo benytte sjansen til å nyte utsikta mot Lyngsalpene innenfra, eller ta seg en tur til Manndalen Husflid for å kjøpe med seg noe fra vår kultur. Eller gjøre noe helt annet. Mulighetene er mange til å leve det gode liv i Nord-Troms!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar