tirsdag 19. oktober 2010

Litterære Kåfjord

Kåfjord bibliotek er i gang med å planlegge noen fine boklanseringer i nær framtid. I seg selv høres kanskje ikke ordet boklansering særlig spennende ut, men jeg fikk i dag presentert forestående arrangement med en slik iver og glød at det fenget meg iallefall. To av bøkene som skal lanseres i høst er det lokale forfattere fra Kåfjord som står bak, en bosatt i Olderdalen, og en fra Manndalen. God spredning med andre ord :) Begge bøkene tar for seg lokal historie, men den ene vet jeg iallefall også presenterer nye hendelser, fakta og gode bilder fra hele vår region Nord-Troms (jeg avslører ikke alt! :)) Det vil nok ligge mange av disse bøkene under juletreet i år. Dato for lanseringa vil komme på Kåfjord Kommunes hjemmeside.

En boklansering jeg kan si noe konkret om er litteraturviter Harald Gaski som skal holde et foredrag om de to første bøkene som ble utgitt på samisk i 1910 og 1912. Uten å vite altfor mye om samisk skriftkultur på den tida vil jeg tro at dette langt fra var dagligdags. For de av dere som har mulighet, og som heller ikke har opplevd Nisga huset på Riddusletta, anbefales å sette av 3. november kl. 12 til dette.

Dette er kulturformidling, og kulturformidling er reiseliv. Dette er også to lokale forfattere som baner seg vei, da må det også kunne sies å være en del av kommunens Småsamfunnssatsing. Dette er IKKE nedstøvete bøker, det handler om stolt formidling av vårt område og vår kultur! Tommelen opp for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar