mandag 21. juni 2010

Status...

Av og til må man stoppe litt opp for å få et godt overblikk over hvor man er, og hvor man skal. Dype ord vil noen si... :) Men det hender seg jo i blant at man kommer til et punkt hvor stien er tett, og man må kave litt rundt for å se hvor den fører hen. Og hvor vil jeg med dette? Jo, jeg tenker til stadighet på hvor vi har kommet med prosjektet Småsamfunnssatsing i Kåfjord, og særlig reiselivet. Har vi kommet noen steder? Hva kan vi vise frem, og hva kan vi selge? Og ikke minst klarer vi å fange opp de gjestene vi ønsker? Vi har faktisk begynt å få en relativt solid stamme av reiselivsaktører i kommunen. En god del av disse er ferske, eller "gamle med ny giv", og et lite fåtall må kunne kalles godt erfarne. Slik som Lyngen lodge :) I løpet av høsten og etter jul har reiselivsaktørene møtt hverandre i ulike sammenhenger, og knyttet verdifull kontakt (håper jeg). Og de jeg har hatt mest kontakt med gjennom møter og samlinger er Lyngen Fjordbuer, Lyngenfjord Havsafari (begge to lokalisert ikke så altfor langt fra Spåkenes), Birtavarre Camping, Løkvollstranda Camping (i Manndalen) og de to ferskeste aktørene på stammen er FEX Fjord Excitement i Manndalen og Veaiki (Cultural walks in Ankerlia). I tillegg er det fortsatt noen spennende prosjekter på gang, særlig planene for galleri på Spåkenes og nytt reiselivsinnhold for Senter for Nordlige Folk i Manndalen. Og hva mer kan vi vise til i kommunen vår av nye tilbud? Jo et flott nett av turløyper rundt i hele kommunen, og snart et lite knippe av tursykler for utlån. Aktive husflidslag med lokale produkter. Lokalprodusert brunost, kaffeost og urter. Vi har eget ullkarderi som bevarer gamle tradisjoner, vi har et levende landbruk, vi har en stillhet og atmosfære ikke alle forunt. Og klarer vi å se helheten i dette har vi et godt grunnlag for å bygge opp et reiseliv basert på prinsippene for geoturisme. La meg ta et lite og enkelt eksempel: Når Fjordexcitement skal være vertskap, og serverer vaffler til sine gjester, da er et naturlig valg å servere brunosten fra Manndalen for å forsterke inntrykket av den lokale opplevelsen. To aktører hvor brunostprodusenten indirekte blir en del av reiselivsproduktet. Og når Fiskefestivalen og Riddu avvikles, ivaretas overnattingstilbudet av reiselivsaktørene i området. Også en kobling hvor festivalene har en viktig rolle i et samspill. Vi må bli flinkere til å se koblinger på kryss og tvers, det vil vi alle vinne på! Jeg har et inntrykk av aktørene jobber hardt med å fange inn kunder, og at de jobber med flere marked. Forsåvidt naturlig i forhold til variasjonen av tilbud. Jeg kommer selv til å jobbe mot Visit Tromsø og den nye bussruta til Lyngen. Hvordan kan vi i Kåfjord dra nytte av den? Så hva blir statusen... La meg si det like enkelt som en god kollega: Kåfjord - Vi spinner videre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar